lørdag, februar 23, 2013

Norske skilnader

Nokre interessante innlegg om sosiale og økonomiske skilnader, her med blikk på den norske venstresida. 

http://www.dagbladet.no/2013/02/05/kultur/debatt/kronikk/klassereise/sosial_mobilitet/25601134/

http://www.dagbladet.no/2013/02/15/kultur/debatt/debattinnlegg/klassereise/sosial_mobilitet/25783018/

Dette gjentar litt av poenget til Magnus Marsdal i FrP-koden: at venstresida mykje består av middelklasse som har framandgjort seg frå arbeiderklassa. Ei anna svært lesverdig bok som peikar på nokon av dei same skilja (meir sosialantropologisk og mindre politisk vinkling) er Runar Døving sitt svært lesverdige og også underholdande "Rype med lettøl".

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hei og takk for bloggen din.

Har et kort spørsmål som jeg forstår virker veldig off topic.

Du er sikkert noenlunde kjent med hvilke meninger norske akademikere, realister og filosofer ofte har, altså at du kjenner denne demografien.

Finnes det en gjengs mening vedrørende 11. september?

Tror folk på fortellingen med 19 muslimer og at bygningene raste sammen pga flyene og brannen, eller tror de fleste at bygningene ble sprengt?

Er det stor uenighet blant norske akademikere på dette emnet?

Setter stor pris på en kort kommentar.

k.west sa...

Hei, spørsmålet ditt er vel eit statistisk spørsmål, og om ingen har laga den spørjeundersøkinga allereie så er den vel "up for grabs". Om du lurer på om eg kan synse litt om kva norske akademikerar tykkjer om 11. sept så tykkjer eg det er for alvorlig til at eg skal gjere meg nokon ukvalifiserte meiningar om denslags.

Unknown sa...

Takk for kommentaren, som forøvrig fikk meg til å smile litt.

"Akademikerfellen" - å ikke ville uttale seg om noe man ikke har studert inngående et halvt liv.

Angående statistikken (ja det var et statistikkspørsmål): det finnes ingen, så vidt jeg vet.

Det ser ut (for meg) som om akademikere holder seg unna 911, noe som er interessant. Men forståelig. Det er ikke akkurat et tema som booster karrieren, det er lett å bli stigmatisert som "internett-konspirasjonsteoretiker".

Saken er, at for meg virker det som om bygningene ble sprengt, siden de falt meg tilnærmet fritt-fall hastighet. Men hvis min vurdering er korrekt, hvorfor står ikke en eller annen norsk realistprofessor på et hustak og roper det ut? Dette er jo et enkeltspørsmål som er svært relevant og viktig for norsk utenrikspolitikk, og universitetenes rolle er vel delvis å informere befolkningen om viktige emner.

Og hvis bygningene ikke ble sprengt, slik som mange tror, ville det vært fint hvis noen kunne avlive myten. Og da en realist, ikke lettvektere som han derre Asbjørn Dyrendal.

Kanskje jeg burde ta med ark og blyant og ta runden og banke på dørene til norske professorer? :)

k.west sa...

Det må vere legitimt å ikkje uttale seg om noko ein ikkje har greie på utan at det blir kalla akademikarfeller eller anna.

I spørsmål der konspirasjonsteoriar eller andre teoriar er ute og går meinar eg at ein må vere mest mogleg konkret. Difor: plukk gjerne opp penn og papir, og spør dei realistprofessorane du meiner bør kunne svare på eit slikt spørsmål.

Unknown sa...

Beklager! Var ikke meningen å sette den klistrelappen på deg. Det var mer humoristisk.

Litt av grunnen til at spørsmålet ble stilt på bl.a denne bloggen, var at du er dobbelakademiker. Du er realist og filosof så vidt jeg har forstått, så du er en passende kandidat til å vite hva som rører seg blant akademikere. Ut fra bloggen din å dømme, virker du også interessert i politiske emner.

Men det er godt å høre at du stort sett vanker med rørleggere og andre arbeiderklassefolk :)

Men du har rett - det er legitimt å ikke mene noe. Kanskje "problemet" oftere er folk som mener for mye, uten grunnlag.

En annen vinkling: det er positivt å mene noe om ting man ikke vet mye om, såfremt man passer på å flette inn at man er relativt uinformert.

Jeg tror forøvring mange akademikere unngår å mene noe fordi de tar seg selv høytidlig: redd for å ta feil og bli "avkledd". Tror ikke det er kontroversielt å hevde at spesielt de intellektuelle har et oppblåst selvbilde. For ordens skyld: har ikke deg i tankene når jeg nevner dette. Som sagt, er interessert i å forstå dette med 911 og de intellektuelle.

Skulle ønske du skrev mer om biologi, sånne hjernegreier f.eks. Global workspace theory eller noe slikt. På forhånd takk :)